Zonnebescherming … een MUST !

De zon, vriend of vijand ?

De zon is de ster die het dichtst bij ons staat. Het is een bron van plezier, maar haar stralen kunnen schadelijk zijn voor uw huid.
Twee componenten van deze straling interesseren ons in het bijzonder :

• UVA-stralen. Deze dringen diep in de huid, beschadigen de elastische weefsels en zijn verantwoordelijk voor vroegtijdige huidveroudering. Ze spelen ook een rol in de ontwikkeling van bepaalde soorten huidkanker.
  • UVB-stralen stimuleren de melanine en zorgen op die manier na 48u voor een bruin kleurtje. Op korte termijn zijn ze verantwoordelijk voor zonnebrand, en op lange termijn voor vroegtijdige huidveroudering. Bovendien kunnen ook deze stralen het ontstaan van bepaalde soorten huidkanker bevorderen.

De reactie van de huid

Uw huid kan op verschillende manieren reageren op de zon en deze reacties kunnen al dan niet snel zichtbaar zijn… dit hangt in het bijzonder af van uw fototype. Hiervan hangt ook af in welke mate u bestand bent tegen de zon.
Het is dus erg belangrijk dat u weet welk fototype u heeft.

Op korte termijn :

• Bruinen, een natuurlijke verdediging van de huid tegen ultraviolette stralen.

De melanocyten net onder de epidermis maken melanine aan (bruin pigment) die de stralen absorbeert en een beschermend schild vormt.

• Zonnebrand, verbranding door UVB-stralen die getuigt van een overdosis zon.

– Bij een eerstegraadsverbranding is er alleen maar wat roodheid op de blootgestelde zones. Deze roodheid is pijnlijk en voelt verhit aan.
– In de tweede graad zien we blaasjes en blaren verschijnen.
– Bij een hitteslag of zonnesteek kunnen zich een gevoel van onwelzijn, hoofdpijn, koorts en uitdroging voordoen.

• Fotosensibilisering

De zon is hier niet de enige oorzaak; de effecten van de zon worden namelijk versterkt door een fotosensibiliserende substantie. Deze fotosensibiliserende stoffen kunnen aanwezig zijn in planten, parfums, bepaalde geneesmiddelen (ontstekingsremmers, antibiotica…).

Op langere termijn :

Overdreven blootstelling en ondermaatse bescherming kunnen ook andere problemen veroorzaken.

• Lichtovergevoeligheidsreacties : deze aandoeningen worden ook  zonneallergie genoemd.Goedaardige lichtdermatitis is de meest voorkomende vorm (huiduitslag en jeuk ter hoogte van het decolleté en de onderarmen,).
    De zogenoemde polymorfe lichtdermatitis en zonne-urticaria zijn zeldzamer.
  • Zonnevlekken : het gaat hier om bruine vlekken op vaak blootgestelde zones (gelaat en handen).
  • Vroegtijdige huidveroudering : …zichtbaar ter hoogte van gelaat, hals, nek, handrug en onderarmen.
  • Risico op huidkanker : een reëel risico waartegen men zich moet wapenen.

Houd moedervlekjes goed in de gaten

Een regelmatig huidonderzoek is noodzakelijk om melanomen vroegtijdig te kunnen opsporen.

Het is bovendien erg makkelijk, u heeft enkel een spiegel nodig… of een ander gezinslid kan u een handje helpen.